Hoe zet je koffie in een Turk en kies je de juiste Turk of cezve

In feite zijn cezva en Turk synoniemen. Bovendien is de oorspronkelijke naam precies dzhezva (Arabisch woord, letterlijke vertaling van brandende kolen)

ingebouwde waterfilters

Ik ben geen grote fan van oosterse koffie (ook bekend als Turks, oftewel koffie gebrouwen in een Turk) en geen groot expert op dit gebied. Desalniettemin, aangezien er met een benijdenswaardige frequentie vragen over dit onderwerp in de commentaren opkomen, zal ik u vertellen wat ik weet.

De juiste turk voor koffie, wat is zij?

1. Materiaal:

Turkse koffie in een Turk op het zand.Voordat je gaat oefenen met koken, zou het fijn zijn om het juiste kookgerei te hebben, toch? Laten we daarom om te beginnen de criteria definiëren voor het kiezen van de juiste Turk. Misschien wel het belangrijkste dat het proces zelf beïnvloedt, is het cezve-materiaal. Als we volledig extravagante producten weglaten, zoals glazen Turken (ik ben dergelijke items nog nooit persoonlijk tegengekomen), zijn ze:



  1. Klei
  2. Keramiek
  3. Aluminium
  4. Staal
  5. Koper
  6. Apart staan elektrische Turken (ik heb een apart materiaal over hen)

Elk type heeft zijn voordelen, maar ik geloof, en in het algemeen wordt algemeen aangenomen dat de juiste Turk een koperen Turk is met een zilveren coating (omdat puur zilver erg duur is)

Klei en aluminium zijn het goedkoopst. Maar de eerste hebben, naast begrijpelijke zwakheden, zoals kwetsbaarheid (ook met temperatuurdalingen bij het wassen van een hete cezve), een kritisch minpunt - ze absorberen smaak en geur. Dat wil zeggen, als u van plan bent koffie te zetten van verschillende bonen, dan krijgt u na verloop van tijd en zeer binnenkort altijd een soort cocktail.

Aluminium heeft een soortgelijk nadeel; bij verhitting interageert het ook met het product, hoewel dit niet leidt tot een merkbare vermenging van smaken. Maar deze opties zijn het goedkoopst:

Keramische Turken zijn beter dan aarden, ze mengen geen smaken, hoewel ze qua sterkte niet ver vooruit zijn gegaan. Maar ze hebben nog een ander minpuntje van aarden potten, niet zo kritisch, maar belangrijk voor mij: wanneer het van het vuur wordt verwijderd, blijft het keramiek warmte afgeven aan de drank, en koffie loopt vaak weg, terwijl het al van het fornuis wordt verwijderd. Aangezien ik, ik herhaal, in principe geen echte kenner van Turkse koffie ben, zelfs dat stelt me ​​vaak teleur, moet je bij keramiek het moment van opstijgen twee keer goed opvangen.

Stalen Turken zijn in feite slechte manieren. Het feit is dat elke methode om koffie te zetten, zelfs espresso, zelfs alternatieven , zelfs in het Turks, vereist het zo stabiel mogelijk houden van bepaalde parameters voor een ideaal resultaat. Inclusief verwarming. Het moet zo uniform mogelijk zijn over het hele gebied van de drank. Staal heeft een relatief lage thermische geleidbaarheid en de verwarming van koffie in zo'n turk is ongelijk. De bodem is vaak verbrand, terwijl de bovenste lagen van de drank net kunnen reiken. Als gevolg hiervan blijken er tijdens het koken een soort continue aambeien te zijn. Ofwel kan ik iets niet.

Nou, we begrijpen dat het uiteindelijk de beste optie is - koperen turk ... Het heeft een maximale thermische geleidbaarheid, dat wil zeggen dat de verwarming gelijkmatig door het hele volume gaat. Wanneer het van het vuur wordt gehaald, stopt het proces onmiddellijk - het is gemakkelijk te controleren. Koper is sterk genoeg, lichtgewicht. De lezer die chemie kent, merkt misschien dat koper nog reactiever is dan aluminium. Ja, dat is zo, maar koperen Turken bedekken de binnenkant met food-grade metaal, een dun laagje roestvrij staal of tin (vaker), of zelfs zilver (ja, dit is een ideaal geval, koper met zilveren vertinning). Het enige negatieve: de prijs van dergelijke Turken is gemiddeld het hoogst.

Koperen Turk

Koper wordt beschouwd als het beste materiaal voor cezve. In tegenstelling tot goedkope aluminiumversies, kosten koperen Turken dichter bij 1000 roebel.

Ideale Turken - Turks koper met zilver vertind Soja merk , bronzen handvat. Ze winnen er wereldkampioenschappen mee. Maar de prijs is ongeveer 7-8 duizend roebel. Dit is een droom om naar te streven.

2. De vorm en dikte van de muren

De juiste turk voor koffie moet een traditionele, klassieke trapeziumvorm hebben: een versmalde keel en een bredere bodem, die ongeveer 10-15% breder is dan de keel. Waarom heb je zo'n keel nodig? Aanvankelijk, het minimaliseert het open bovenoppervlak van de drank, wat bijdraagt ​​aan een dichtere schuimkraag. De dikke dop is belangrijk voor het behoud van het aroma, het blokkeert de verdamping van etherische oliën.

Ten tweede, als de bodem breder is dan de nek, dan hebben de wanden van de cezve een helling - dit is belangrijk zodat de dikke niet omhoog komt, maar integendeel langs de muren naar beneden gaat en zich op de bodem concentreert. Veel mensen houden van oosterse koffie, juist vanwege deze deeltjes in de drank, suspensie, maar over het algemeen mogen er in een ideale Turkse koffie geen grote parasitaire onzuiverheden zijn, of hun minimale hoeveelheid.

Het is belangrijk dat de keel niet te smal is. We hebben overal Turken en cezves in de aanbieding met een nek die twee of meer keer smaller is dan de onderkant. Dit is slecht! De dop van de crème blijkt te dik en te dicht te zijn, wat een nadelig effect heeft op de temperatuur - het groeit sneller dan het tijd kost voor optimale koffie-extractie (ongeveer 3-4 minuten). Het blijkt dat de juiste verhouding van de diameters van de nek en de bodem (het verschil is 15-20%) werkt als een natuurlijke regelaar van de temperatuur en snelheid van het koken van de ideale kalkoen. In een cezve van de juiste vorm, tegen de tijd dat de koffiedop stijgt, dat wil zeggen, de temperatuur bereikt ongeveer 93-95 graden, komt de verstreken tijd overeen met de optimale, en zijn er geen timers of thermometers nodig.

Wat betreft de wanddikte. Er wordt aangenomen dat het ideaal ongeveer 1,5 mm is. Daar ga ik in principe niet tegenin. Rationale tegen dikwandige Turken: als de bodem dik is, maar er zijn geen muren, dan wordt de Turk in twee delen gelast - dit kan normaal zijn, of het kan de reden zijn voor verminderde betrouwbaarheid. Bij een constante temperatuurdaling kan de naad gaan lekken. Bovendien kan solderen, naast het feit dat het vaak puur Chinees is (lage kwaliteit), worden uitgevoerd met verdachte legeringen. Bovendien zal dit dikke deel in ieder geval als parasitaire warmteaccumulator fungeren nadat de Turken van het vuur zijn gehaald, maar dat hebben we niet nodig.

Als de Turk helemaal dikwandig is, heeft hij een min van keramiek, waarover ik hierboven schreef - hij zal des te meer warmte afgeven nadat hij van het vuur is verwijderd, het zal heel moeilijk worden om het kookproces te beheersen.

Cezva

Hier zal ik je vertellen over de grootte van de Turken. Er wordt aangenomen dat een klassieke Turk niet meer dan 100-130 ml kan zijn. Het zet meestal respectievelijk 70-100 ml voor 7-10 gram fijngemalen koffie.

Over het algemeen, de referentieverhoudingen van koffie en water zijn 1:10 .

Het is belangrijk om te begrijpen dat als de Turk voorwaardelijk 150 ml is, je er iets minder in moet koken, minimaal 120-130 ml. Omdat het niveau van het gegoten water dicht bij de nek moet zijn, zodat het open oppervlak en de schuimplug optimaal zijn, zodat tegen de tijd dat de dop naar de randen van de cezve stijgt, de temperatuur niet meer dan 95 is. Als je kookt in een Turk van 150 ml, slechts 70-80 ml drank, kun je gemakkelijk zien wanneer de dop wordt opgetild, in die zin dat wanneer de dop al aan de randen zit, het te laat zal zijn, de koffie is begonnen aan de kook is, is de temperatuur lager dan 100 of hoger.

Houd er rekening mee dat koffie gebrouwen in een Turk de hoogste hoeveelheid cafeïne bevat van alle soorten koffiedranken. Het punt is dat de kracht van smaak en de hoeveelheid cafeïne geen identieke begrippen zijn.

Inductievuur

3. Turk en inductiekookplaat

Je kunt koffie zetten in een Turk op bijna elke warmtebron: gas- of elektrisch fornuis, zand, kolen, Russisch fornuis. Maar er is een bekend probleem met inductiekookplaten. Geen enkele Turk, behalve staal, wordt niet warm. Dat wil zeggen, ideaal, koper, gaat door het bos, wat te doen?

Er zijn verschillende opties:

1. Koop staal en probeer het onder de knie te krijgen. Zo voor mezelf.
2. Koop een speciaal koperen exemplaar met een stalen schijf in de bodem. Dit zijn halve maatregelen, dat wil zeggen, de ongelijkmatige verwarmingskarakteristiek van een gewone stalen Turk zal zich hier ook manifesteren. Bovendien, aangezien het niet van tevoren duidelijk is hoe dik de stalen schijf is en hoeveel deze in koper is ingebed, is er geen garantie dat uw inductiekookplaat deze zal herkennen en zal werken.
3. Koop een speciale adapter. Koperturken zijn niet de enigen die last hebben van moderne platen. Hetzelfde aluminium geiser koffiezetapparaten , en diverse andere gerechten zijn niet compatibel met inductie. En voor dergelijke gebruiksvoorwerpen zijn er adapters die zichzelf opwarmen en warmte verder overbrengen naar de gerechten die erop staan, in ons geval een Turk.

Van gewone kachels zijn gaskachels het meest geschikt, omdat je het vuur erop heel fijn kunt afstellen, maar we hebben de kleinste nodig.

Koper Turken Prijzen

Hieronder vindt u een bord met automatisch bijgewerkte prijzen in populaire online winkels waar u een koperen kalkoen kunt kopen (te beginnen met de goedkoopste):

Inbedrijfstelling (vóór het eerste gebruik)

Er zijn een paar tips die u moet volgen voordat u uw nieuwe turk / cezve gebruikt:

  1. Afspoelen met schoon water.
  2. Kook met citroen (behalve in het geval van een aluminium pot).
  3. Kook de eerste portie met koffie, maar drink hem niet op, maar giet hem uit.

In totaal zal dit reinheid, desinfectie geven en de Turk van binnenuit licht bedekken met essentiële oliën, die als een soort beschermende laag zullen werken. Daarna kunt u veilig koken.
Ja, het wassen van een Turk met reinigingsmiddelen, evenals in de vaatwasser, wordt in principe niet aanbevolen.

Hoe koffie te zetten in een Turk

Over het algemeen is het juiste woord hier niet bijzonder geschikt. Er zijn veel manieren om koffie te zetten in een Turk, er zijn veel recepten, waaronder die met toevoeging van verschillende kruiden, waar het Midden-Oosten beroemd om is. Maar een van de klassieke opties ziet er als volgt uit:

  1. We nemen vers geroosterde granen van welke aard dan ook en roosteren naar je zin. Ik hou persoonlijk van licht geroosterde arabicabonen, omdat, rekening houdend met het principe van koken in een Turk, donkere braadstukken te bitter beginnen te smaken. Maal ze tot stof voor elke mes (roterende) koffiemolen (de slechtste maar acceptabele optie), beter - op een goede handleiding (gespecialiseerde Turkse Sozen / TimA of gewoon een universele van zeer hoge kwaliteit, maar duur Bestel C40 ) of op een serieuze molensteen, bij voorkeur met molenstenen met een diameter van 64 mm of meer. Elektrische met kleinere molenstenen (al die goedkope conische met 38 mm) zijn helaas slecht geschikt. Je moet zo gelijkmatig mogelijk malen in de grootte van poedersuiker. Turkse koffie is het soort drank waar goedkope roterende molens beter geschikt voor zijn dan goedkope molens.
  2. Voeg 1-2 theelepels koffie (7-10 gram) toe aan 70-100 ml water op kamertemperatuur, voeg suiker en kruiden naar smaak toe, meng. Gebruik geen gekoeld of verwarmd water, dit is allemaal van de boze. Als je qua mineralisatie/hardheid de keuze hebt uit water, dan kun je veilig het minimum gebruiken uit bijvoorbeeld een huishoudelijk omgekeerde osmose filter met een mineralisator - dit is meestal 60-100 mg/g. Hier is bijvoorbeeld een goedkope optie voor een huis.
  3. We zetten de Turk op laag vuur, hoe langer hij opwarmt, hoe beter. Maar aan alles zit een limiet, meer dan 5-6 minuten per 250 ml is het niet waard, er kan sprake zijn van overextractie. Optimaal voor 100 ml - 3-4 minuten.
  4. Het is onmogelijk om te koken, de maximale eindtemperatuur van de drank is 95 graden. Zodra het schuim tot aan de rand is gestegen, halen we de Turk direct van het vuur.
  5. Giet onmiddellijk alle inhoud in de beker(s) samen met het bezinksel.
  6. We wachten op verzakking en afkoeling - het is onmogelijk om een ​​drankje te drinken met een temperatuur van 95 graden - ongeveer 3-5 minuten om te proeven.

Regionale recepten (+ deel in de reacties)

Er zijn veel variaties op het klassieke Turkse cezva-koffierecept, voornamelijk in landen die vroeger deel uitmaakten van het Ottomaanse rijk of onder zijn invloed stonden.

In Bosnië en Herzegovina heb ik bijvoorbeeld een kookproces waargenomen met twee Turken:

  • In de ene wordt de gemalen koffie gewoon eerst opgewarmd.
  • In de andere, kook water, dat in de eerste Turk . in koffie wordt gegoten
  • Daarna wordt de eerste turk in brand gestoken en (zoals in het klassieke recept) drie keer bijna aan de kook gebracht
  • Maar er is een nuance - bij elke iteratie wordt de koffiecrema met een lepel verwijderd en in een kopje geplaatst. Het resultaat is dat je aan het einde van het brouwen een half kopje koffieschuim hebt, waaraan vloeibare koffie uit de Turkse is toegevoegd.

Dit is Bosnische koffie, maar ik weet zeker dat veel landen hun eigen lokale recepten hebben. Als je er een kent, deel hem dan in de comments!

PS Ik citeer persoonlijk niet de opties voor het toevoegen van een snufje zout en het voorverwarmen van de Turken (althans in het geval van niet heel dik koper). Wat mij betreft, de smaak met zout verandert niet, of het wordt erger, en door de Turken voor te verwarmen kun je de gegoten koffie verbranden, rekening houdend met de golf van koud water, de betekenis is des te onbegrijpelijker voor mij.

Het artikel maakt gebruik van foto's van auteurs Tyrone Adams, Roving-Aye! door personen. CC BY-SA 2.0; door (Elba) Dave Shewmaker door gezichten. CC BY-NC-ND 2.0; door Jason Rogers door gezichten. CC DOOR 2.0

Veel Gestelde Vragen

  1. Ja alles klopt. Goed overzicht.
    De Turk was altijd thuis. Maar beheers haar hele kunst. Ik heb 3 Turken en een half jaar doorgebracht. Dankzij je artikelen, die eindelijk de fysica van het proces beschreven, begreep ik wat ik moest doen.

    Alexander

    28 augustus 18e c 05:00

  2. Jan, goedemiddag!

    Bedankt voor het interessante materiaal.

    Wel zijn er een aantal opmerkingen/opmerkingen bij de stellingen van het artikel:
    1. uit ervaring: drie keer koffie in een staat brengen waarin de room snel door de nek van de turk begint te stijgen - betekent om bij de uitgang zeer sterke (en natuurlijk bittere) koffie te krijgen. Daarom is het correcter (nogmaals, naar mijn mening) - volg bij het maken van een drankje allereerst de consistentie en kleur van de crème: hoe donkerder (en ruwer (van textuur), met het uiterlijk van grote poriën) de crème wordt, hoe sterker de drank. Verder - spelen op deze parameters om een ​​​​drankje met de vereiste sterkte te krijgen.

    2. In de afgewerkte drank wordt bovendien bitterheid gecreëerd door een suspensie van koffiedeeltjes die in de room achterblijven - een licht schudden en schudden van de kalkoen na het zetten van koffie, gevolgd door het bezinken van de drank op het fornuis, laat de koffiedeeltjes uit de room om terug te keren naar de oplossing. Giet vervolgens koffie in een dunne stroom van de Turkse in de beker - bij de uitgang krijgen we een drankje met een zachtere smaak. Er is hier een nuance: als de Turk keramisch is, koelt de drank vanwege de lage thermische geleidbaarheid van de wanden langzamer af dan de dikke bezinkt - er bestaat een risico, terwijl de drank wordt verdedigd, om overmatige extractie van smaakstoffen te krijgen stoffen uit koffiepoeder.

    3. Door het koffiepoeder te roosteren voordat het met water wordt gevuld, verliest het poeder een fractie (zo niet alle) koffiearoma. Hierdoor smaakt de koffie platter.

    Trouwens, hier is een link naar een samenvatting van experimentele gegevens over het zetten van koffie:
    http://n-t.ru/ri/fz/fz204.htm
    (Zie punt c).

    een C

    13 september 18e c 16:21

    • over het branden van koffie voor een Turk - ik ben niet in het onderwerp, dat geef ik toe, maar ik denk dat dit een traditie is die bewaard is gebleven uit de tijd dat koffiebonen niet voorgebrand werden, maar dat deden ze vlak voor de bereiding - al in grondvorm. is deze optie mogelijk?

      Andrew

      14 september 18e c 11:20

      • Naar mijn mening was deze optie mogelijk.

        Het fundamentele nadeel van het roosteren van poeder in een Turk is echter dat het gebied waaruit aromatische stoffen verdampen een orde van grootte groter is dan het gebied van volle granen - het verlies van aromatische stoffen door het poeder vindt in dit geval plaats bij een zeer hoge (mogelijk groter dan de braadsnelheid), wat uiteindelijk moet leiden tot smaakverlies van de afgewerkte drank.

        Misschien was het nodig om het poeder direct in een Turk te roosteren om de suikers waaruit de koffieboon bestaat te karamelliseren, maar dit proces gaat zo door bij conventioneel branden.

        Eerlijk gezegd neig ik naar de optie dat de verwarming nodig was om bepaalde aroma's uit het poeder te eroderen die specifiek zijn voor dit specifieke type koffie. We malen de granen, warmen ze op, de mate van roosteren blijft vrijwel ongewijzigd, maar de vluchtige stoffen worden veel minder - dienovereenkomstig kunnen we een drankje krijgen met een combinatie van smaken van een donkerder en lichter gebraad.

        Heb je geprobeerd zo koffie te zetten?

        een C

        15 september 18e c 18:04

        • Natuurlijk heb ik het een paar keer geprobeerd, maar over het algemeen bleef de Turk voor mij een nostalgisch voorteken van een café uit de jaren 70, toen ze echt kookten op heet zand. daarom zei hij meteen dat ik niet in het onderwerp zat.

          Andrew

          15 september 18e c 22:59

          • Over het algemeen is dit de zekerste optie - koken op zand: uniforme verwarming en beperking van de maximale temperatuur van de bodem van de Turken ...

            Als, zoals je zegt, deze manier van koffie zetten na de jaren '70 geleidelijk vervaagd is, dan is dat jammer: wie geeft de koffie-ervaring en kennis door?

            een C

            16 september 18e c 11:42

            • in zuidelijke landen koken ze waarschijnlijk nog steeds zowel op vuur als in zand, ondanks het feit dat elektrische Turken ook verschenen en espresso aan kracht won.
              Ik bedoelde het grondgebied van de voormalige USSR. en in West-Europa, op plaatsen met een grote concentratie van Turken en andere zuidelijke volkeren, denk ik dat ze de traditie ook ondersteunen. benieuwd hoe het echt zit.

              Andrew

              16 september 18e c 16:07

              • Om dit te doen, moet je meer dan een dozijn plaatsen reizen ...)

                een C

                16 september 18e c 17:08

  3. Voor inductie kun je, denk ik, als volgt bouwen:
    1. gietijzeren koekenpan op het fornuis
    2.in het is puur kwartszand
    3. ….
    4. WINST!!!

    gietijzer op inductie werkt perfect en is bestand tegen oververhitting, wat onvermijdelijk is bij droog verwarmen, zonder verdampte producten
    de turken verwarmen uit het zand - ideaal om te koken

    ZingR

    24 okt 18e c 18:31

  4. Hallo! Je vergist je een beetje, je laatste link voor het kopen van een koperen turk is een link naar een keramische turk van het Braziliaanse bedrijf Ceraflame, het is gewoon koperkleur))

    Julia

    2 nov 18 in 15:51

    maling voor turken
    • Links op de site worden verzameld door een robot, het is gebruikelijk dat deze soms (maar uiterst zelden) fouten maakt. Ik plaats links alleen handmatig op de voorraadpagina.

      jan.

      2 nov 18 in 20:47

  5. Hallo! Je schrijft in een artikel over koffie zetten in een Turk, over een paar hoogtes. Ik vond onlangs een video op YouTube waarin, zoals aangegeven, de wereldkampioen koffie zetten, laat zien hoe koffie correct wordt gezet in een Turk en zegt dat het verkeerd is om het meerdere keren te verhogen, dat dit een mythe is sinds de Sovjettijd. Ik gooi je een link, ik heb de tijd erin gezet, waar het erover zegt. Kun je ergens commentaar op geven?

    Evgeniy

    22 apr 19 in 00:47

    • Kan. Dit is een uiterst controversiële kwestie. En ik ben geen Turkse kampioen. En zelfs ik zou zeggen geen expert, wat in de eerste paragraaf van dit materiaal lijkt te staan, nietwaar?

      jan.

      22 apr 19 in 11:58

      • Ja, alles is duidelijk. Ik heb geen reactie geschreven met een overloop, maar met als doel een link te geven naar een informatiebron die je kunt vertrouwen, zodat het artikel zo nuttig mogelijk was voor bezoekers, dat is alles ...

        Evgeniy

        22 apr 19 in 19:17

  6. Als je koffie zet in koperen en stalen turks en het een blinde smaak geeft aan gewone koffiedrinkers, hoeveel van hen zullen het verschil merken?

    Evgeniy

    4 jan 20 in 13:23

    • hoogstwaarschijnlijk zal niemand het opmerken, maar het gaat niet om de smaak, maar om het gemak van koken. en op staal kun je alles goed doen.

      jan.

      6 jan 20 in 11:38

  7. Hallo, bedankt voor het artikel! Kunt u alstublieft de foto's van deze cezve zien: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07Q3Y6DZ6/ref=ox_sc_act_title_4?smid=A31IEEKAFDE33&psc=1 vind je zijn nek te smal ten opzichte van de bodem? Helaas is dit bijna de enige optie gemaakt van koper op Amazon, de rest is allemaal van staal. Verward hier zijn alleen de diameter van de nek.

    Artyom

    23 mei 21e eeuw 23:59

    • Ja, het lijkt erop dat geen ideale verhouding smaller is dan wat als een benchmark wordt beschouwd. Maar aan de andere kant, het lijkt niet erg misdaad te zijn

      jan.

      24 mei 21 c 14:25

  8. Vertel het me, alstublieft. Ik probeer koffie te zetten met melk zonder water, vetgehalte 3,5%, lactosevrij. Ik probeerde verschillende koffie-melkverhoudingen en 1:10 en voegde half zoveel koffie toe, plus suiker, bracht het op 95 graden en haalde het van het fornuis. Ik giet het in mokken, maar de suspensie bezinkt niet, zelfs niet na 10 minuten, en het blijkt dat je koffie drinkt met een bitter residu op je tong. Met water, in een vergelijkbare kookmethode, bezinkt alle suspensie op de bodem van de beker. Ik heb een aantal video's over koffie met melk bekeken en het lijkt erop dat ik alles goed doe, ik begrijp niet waarom het bezinksel niet bezinkt. Misschien is melk dichter dan water en komt er toch koffie naar boven bij het zetten in een Turk of maak ik ergens een fout?

    Ruslan

    27 juli 21 in 23:39

    • Misschien is melk dichter dan water - hoogstwaarschijnlijk hiervan. Zelf kookt hij nooit met melk, dus ik zal het je niet objectief vertellen, sorry.

      jan.

      30 juli 21 in 07:56

  9. Jan, hallo.
    Mag ik een vraag hebben over de cezve?
    Ik heb een koperen SOY 225 ml en een keramische kookplaat (geen inductie). Zijn eigenaardigheid is dat de spiraal van de pannenkoeken in dichte concentrische cirkels wordt gelegd en dat het midden van de pannenkoek geen spiraal heeft.
    Waar denk je dat het beter is om de cezve te plaatsen: in het midden of aan de rand?
    Het is alleen dat terwijl mijn koffie enige tijd aan het brouwen is - bijna 7 minuten voordat ik de hoed ophef.

    Jakob

    14 sep 21 c 21:53

    • Ik heb niet voor zo'n taak gestaan, maar ik zou het opzij zetten zodat de hele onderkant van de turk boven de spiralen staat.

      jan.

      20 sep 21 c 13:49